نوشته شده توسط فرناز اخباری

فیبر Electrospun: تحول جدید در درمان تومورهای مغزی

بیماری‌‌ها و راه درمان, پیشگیری بهتر از درمان. , فرناز اخباری, دارونامه, اخبار پزشکی

 

به گزارش سایت سازمان بهداشت اروپا ( healtheuropa.eu ) که در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۱۹ منتشر شده است.

یک درمان جدید متحول می‌تواند بدون در معرض قرار گرفتن بیماران در برابر اثرات سمی شیمی‌درمانی، درمانی مؤثر برای تومورهای مغزی باشد.
استاد دانشگاه سینسیناتی، اندرو استکل، که با محققان دانشگاه جان هاپکینز همکاری داشت، درمانی موفقیت‌آمیز برای تومورهای مغزی به نام گلیوبلاستوما مولتی‌فرم (GBM) (نوع تهاجمی ) کشف کرده است.
استکلل، در آزمایشگاه نانوالکترونیکی، فرایندی از ساخت صنعتی به نام الکترواسپین محور کوآکسیال برای ایجاد غشاهای حاوی دارو به کار برد. این درمان به‌طور مستقیم در قسمت‌هایی از مغز که تومورها با جراحی برداشته شده‌اند، کاشته می‌شود.

درمان تومورهای مغزی

استکل می‌گوید: « شیمی‌درمانی در اصل درمان کل بدن است. این درمان باید از سد خونی مغزی بگذرد، و به این معنی که مقدار مواد شیمی‌درمانی در کل بدن شما باید خیلی بیش‌تر باشد. و این می‌تواند خطرناک باشد و عوارض جانبی سمی داشته باشد.»
الکترواسپینینگ کواکسیال، دو یا چند ماده را درون یک فیبر ریز تشکیل می‌دهد که از هسته یک ماده ساخته شده و توسط غلاف دیگر احاطه شده است. این فرایند ساختگی به محققان اجازه می‌دهد تا از خواص بی‌نظیر هر ماده استفاده کنند تا داروی مورد نیاز را بلافاصله یا به مرور زمان به قسمت مورد نظر برسانند.

وی گفت: « با انتخاب مواد اصلی فیبر و ضخامت غلاف آن می‌توانیم میزان داروی مورد نیاز را کنترل کنیم، فیبر الکتروپون می‌تواند به سرعت، یک دارو را برای درمان کوتاه مدت مانند تسکین درد یا آنتی‌بیوتیک‌ها آزاد کند در حالی که یک داروی اضافی یا داروهایی مانند شیمی‌درمانی در یک دوره طولانی‌تر آزاد می‌شود.»

وی همچنین گفت: « ما می‌توانیم یک پروفایل ترشح دارویی تولید کنیم.»
دستیابی به موفقیت و ادامه کار انجام شده توسط شرکای تحقیقاتی و نویسندگان همکار دکتر هنری برم و بتی تایلر در دانشگاه جان هاپکینز است که در سال ۲۰۰۳ به صورت محلی، که درمان ویفررا برای تومورهای مغزی با نام Gliadel انجام دادند.
داوو هان، پژوهشگر UC ، نویسنده اصلی این تحقیق گفت: « بر خلاف درمان‌های قبلی، الیاف الکترو اسپان دوز یکنواخت‌تری را در طول زمان ایجاد می‌کند.»
وی گفت: «در درمان‌های فعلی، اکثر داروها طی یک هفته آزاد می‌شوند، اما این دیسک‌ها تا ۱۵۰ روز ترشح دارو دارند.»

Glioblastoma multiforme

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا ، Glioblastoma multiforme یک سرطان شایع و بسیار تهاجمی است و بیش از نیمی از کلیه تومورهای اولیه مغز را در بردارد. هر ساله بیش از ۲۴۰،۰۰۰ نفر در سراسر جهان در اثر سرطان مغز می‌میرند.

این مطالعه نشان می‌دهد که فیبر الکتروپون این مطالعه، یک دیسک قرص مانند است که میزان داروی مصرفی را، افزایش می‌دهد، و میزان انتشار اولیه دارو را کاهش داده و پایداری رهاسازی دارو، با گذشت زمان افزایش می‌یابد.
میزان بقا در شیمی‌درمانی با استفاده از فیبر الکترو اسپان، در سه آزمایش برروی حیوانات به‌طور جداگانه انجام گرفت، که شامل ایمنی، سمیت، تخریب غشاء و اثر بخشی را مورد بررسی قرار دادند،  و با این آزمایشات بهبود یافته بود.
این مطالعه نتیجه گرفت: “این روش یک تحول امیدوارکننده برای درمان فعلی GBM است.”
در حالی که این مطالعه از یک دارو به صورت تکی استفاده کرده است ، محققان خاطرنشان کردند که یکی از مزایای استفاده از الکترواسپینینگ، امکان استفاده چندین دارو به‌طور متناوب  و در یک نسخه طولانی مدت است. آخرین درمان‌های سرطان برای جلوگیری از مقاومت در برابر دارو و بهبود کارآیی، به روش چند دارویی اشاره می‌کند.
استکل بیان کرد که این مطالعه دردرمان انواع دیگر سرطان نویدبخش است.
استکل گفت: “با نگاه به آینده، در حال برنامه‌ریزی برای بررسی” کوکتل “درمانی هستیم که در آن چندین داروی در غشای فیبر گنجانده شده و برای درمان ترکیبی در سرطان‌های مشکل به‌طور همزمان یا متوالی از غشا آزاد می‌شوند.”

 

منبع: healtheuropa.eu

 


*مطالب مرتبط:

_ تیک‌ عصبی آزارتان می‌دهد؟
_ تاثیر شغل بر سلامت ذهن و جلوگیری از پیری مغز
_ فلج صورت را با سکته مغزی اشتباه نگیرید
_ تعرق شبانه را جدی بگیرید
_ به منظور تشخیص تومور مغزی گلیوبلاستوم عمقی، روش برداشت از طریق بُرش لیزری ممکن است بهتر از روش نمونه‌برداری به‌تنهایی باشد
_ ۸ عامل خاموشی که نشان‌دهنده تومور مغزی‌ست
_ سوال و پاسخ (کیست مغز چیست؟ )
_ کشف انسداد عروق خونی مغز، راهی را برای درمان آلزایمر

اشتراک‌‌گذاری:
0

دیدگاهتان را بنویسید

نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد کنید بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند