نوشته شده توسط فرناز اخباری

رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند به افزایش سن سالمندی در افراد مسن کمک کند

بیماری‌‌ها و راه درمان, پیشگیری بهتر از درمان , دوران سالمندی, تغذیه سالم, فرناز اخباری

 

به گزارش سایت سازمان بهداشت اروپا ( healtheuropa.eu ) که در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ منتشر شده است.

تحقیقات منتشر شده در مجله BMJ ، نشان می‌دهد که مصرف رژیم غذایی مدیترانه‌ای در روده می‌تواند مانع پیشرفت ضعف  در بدن و مراحل شناختی افراد شود. این مطالعه در پنج کشور نشان می‌دهد که خوردن یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای یک سال انواع باکتری‌های روده مرتبط با پیری “سالم” را افزایش می‌دهد در حالی که باعث کاهش التهاب مضر در افراد مسن می‌شوند.

ترویج باکتری‌ها در روده

از آن‌جا که پیری با تخریب و تحلیل عملکردهای بدن و افزایش التهاب همراه است، محققان دریافتند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است روی باکتری‌های روده عمل کند، و بدین‌وسیله می‌تواند به مهار پیشرفت ضعف جسمی و کاهش شناختی در سنین بالاتر کمک کند.

مطالعات قبلی حاکی از آن است که یک رژیم غذایی ضعیف و محدود، اغلب می‌تواند در بین افراد مسن به ویژه آن‌هایی که در مراقبت طولانی مدت در خانه‌های سالمندان هستند وجود دارد، دامنه و انواع باکتری‌ها (میکروبیوم) موجود در روده کاهش می‌یابد و به سرعت بخشیدن شروع ضعف آن‌ها کمک می‌کند.

تجزیه و تحلیل میکروبیوم روده

بنابراین، تیم محققان می‌خواستند ببینند رژیم غذایی مدیترانه‌ای، میکروبیوم را در روده افراد مسن حفظ می‌کند و آیا باعث حفظ یا حتی تکثیر این باکتری‌ها در ارتباط با پیری سالم می‌شود؟ آن‌ها میکروبیوم روده ۶۱۲ نفر از افراددر سنین ۶۵ تا ۷۹ سال قبل و بعد از ۱۲ ماه از رژیم غذایی معمولی(۲۸۹ نفر) یا رژیم غذایی مدیترانه‌ای (۳۲۳ نفر) غنی از میوه، سبزیجات، آجیل، حبوبات، زیتون بررسی کردند. روغن و ماهی و کاهش مصرف گوشت قرمز و چربیهای اشباع کم و بخصوص رژیم‌های قابل تحمل برای  افراد مسن (رژیم NU-AGE).

شرکت‌کنندگان مطالعه در پنج کشور مختلف: فرانسه، ایتالیا، هلند، لهستان و انگلستان زندگی می‌کردند که در ابتدای دوره ۲۸ نفر ضعیف بودند، ۱۵۱ نفر در آستانه ضعف  یا ۴۳۳ نفر ضعیف بودند.

تغییرات سودمند در میکروبیوم روده

داشتن رژیم مدیترانه‌ای به مدت ۱۲ ماه با تغییرات مفید در میکروبیوم روده همراه است. این امر با از بین رفتن تنوع باکتری همراه است. افزایش در انواع باکتری‌ها که قبلاً با چندین شاخص کاهش ضعف همراه بود ه اند ( از جمله سرعت راه رفتن و قدرت گرفتن دست ) و بهبود عملکرد مغز مانند حافظه و با کاهش تولید مواد شیمیایی التهابی  که به‌طور بالقوه مضر هستند.

تجزیه و تحلیل دقیق‌تر نشان داد که تغییرات میکروبیوم به افزایش باکتری‌های شناخته شده برای تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مفید و کاهش باکتری‌های درگیر در تولید اسیدهای صفراوی خاص، که تولید بیش از حد آن‌ها با افزایش خطر سرطان روده، مقاومت به انسولین، کبد چرب و آسیب سلول همراه است می‌انجامد.

گونه‌های اصلی

علاوه بر این، باکتری‌هایی که در پاسخ به رژیم مدیترانه‌ای تکثیر می‌یابند به‌عنوان گونه‌های «کلیدی» عمل می‌کردند، به این معنی که برای یک اکوسیستم روده پایدار حیاتی هستند، و میکروب‌های مرتبط با شاخص‌های ضعف را از بین می‌برند.

این تغییرات تا حد زیادی با افزایش فیبر رژیم غذایی و ویتامین‌ها و مواد معدنی مرتبط با آن به‌طور خاص، C ، B6  B9، مس ، پتاسیم، آهن، منگنز و منیزیم ایجاد می‌شود. این یافته ها از نظر سن و وزن شخص (شاخص توده بدنی) که هر دو در ساخت میکروبیوم تأثیر دارند بستگی ندارند. و گرچه تفاوت‌هایی در آرایش میکروبی روده فرد وجود داشت، بسته به نوع کشور مبدا، پاسخ به رژیم غذایی مدیترانه‌ای پس از ۱۲ ماه بدون در نظر گرفتن ملیت، مشابه و مداوم بود.

درک دلیل این مسئله پیچیده است

محققان توضیح می‌دهند که یافته‌های مطالعه نمی‌تواند نقش مهمی برای تععیین میکروبیوم در سلامتی داشته باشد، که برخی از پیامدها بیشتر استنباط می‌شوند تا این‌که اندازه گیری مستقیم شوند. آن‌ها تأکید می‌کنند: « اثر متقابل رژیم، میکروبیوم و سلامت میزبان یک پدیده پیچیده است و تحت تأثیر عوامل مختلفی می‌باشد.»

وی گفت: « در حالی که نتایج این مطالعه برخی از قوانین این تداخل سه جانبه را مورد تأکید قرار می‌دهد، چندین عامل از جمله سن، شاخص توده بدنی، وضعیت بیماری و الگوهای غذایی اولیه ممکن است نقش مهمی در تعیین میزان موفقیت این افراد داشته باشد. فعل و انفعالات»

گرچه محققان دریافتند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای باعث پیری سالم می‌شود، بعضی از افراد مسن ممکن است دچار مشکلات دندانی و یا بلع باشند، به این معنی که خوردن رژیم غذایی مدیترانه‌ای تا حد زیادی برای‌شان غیرعملی است. با این حال، محققان پیشنهاد می‌کنند که باکتری‌های مفید در پیری سالم که در این مطالعه یافت می‌شود، هنوز هم می‌تواند عوامل درمانی مفیدی برای جلوگیری از ضعف باشد.

منبع: healtheuropa.eu


*مطالب مرتبط:

_علت تشنج در سن بالا چیست، چرا بزرگسالان تشنج می‌کنند
_پیری شبکیه چشم و نابینایی در صورت عدم تشخیص سریع
_آیا یادگیری یک زبان خارجی از زوال عقل پیشگیری می‌کند؟
_هشدار دهنده‌ها برای سلامت سالمندان
_سوال و پاسخ ( آیا عفونت حاد و مزمن مننژها علت اصلی مرگ می‌تواند باشد در افراد بالغ پنجاه سال؟)
_تاثیر شغل بر سلامت ذهن و جلوگیری از پیری مغز
_آزمایشات و تست‌های سرنوشت‌ساز برای سالمندان
_ویتامین‌های مورد نیاز سالمندان
_گرفتگی عروق در سالمندان چه علل و عوارضی دارد؟

اشتراک‌‌گذاری:
0

دیدگاهتان را بنویسید

نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد کنید بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند